Kuinka voit herättää luovuutesi?

Minulla on koiranpentu. Kymmenen kuukauden ikäinen labbisneito Piitu. Koirakoulun opettajan mukaan Piitu on erinomainen koira opettamaan minua koirankouluttajaksi. Se tekee juuri tismalleen sen, mistä sitä palkitsen. Jos työskentelen ja palkitsen virheellisesti, oppii se iloisesti uuden virheen, josta meidän pitää taas poisoppia.

Koirankoulutuksessa ja luovuuden ylläpitämisessä on yksi yhteinen asia. Kumpaankaan ei sovi kontrolli ja suorittaminen. Jos alat suorittamaan, viilaamaan pilkkua ja kiristelemään hampaitasi, saattaa olla ettei työskentelyssäsi näy uusia näkökulmia tai virkistäviä ratkaisuja. Tunnet sen myös työskennellessäsi. Olo on hankala ja työskenteleminen ei tuota mielihyvää. Luovu liiasta vaativuudesta ja ota luovuus avuksesi. Usko pois, pääset paljon helpommalla!

Luovuus rakastaa lepoa!

Oletko huomannut, että sopivan mittaisen loman tai tauon jälkeen päähäsi alkaa tulvia uusia ajatuksia ja suunnitelmia? Saatat itsekin hämmästellä luovuuttasi ja uuden luomisen helppoutta. Mielesi ja kehosi on levännyt ja energiaa alkaa vapautua muuhunkin kuin ”hengissä pysymiseen”. Luovuus alkaa herätä. Muista levätä riittävästi.

Ota alitajuntasi luovuuden kaveriksi. Nämä kaksi ovat parhaita ystäviä! Ruoki ensin luovuuttasi rohkeilla uusilla ideoilla ja mahdollisuuksilla. Anna kaikkien kukkien kukkia ja rönsyile ilman rajoja. Älä hylkää yhtään ideaa, vaikka ne saattaisivatkin tuntua mahdottomilta. Sitten jätä projektisi hetkeksi rauhaan ja anna alitajuntasi työskennellä vähintään yhden yön ajan. Saatat yllättyä mitä alitajunnassasi tapahtuu tauon aikana.

Ruoki luovuuttasi sinulle tärkeillä ympäristöillä. Jos virittäydyt luonnossa, mene metsään aina kun siltä tuntuu. Katsele lintuja, vettä ja puiden erilaisia muotoja. Ihmettele luonnon kauneutta ja anna mielen virrata. Jos taas löydät itsesi helpommin kaupungin ihmisvilinässä ja katukahvilan tunnelmassa, viritä luovuuttasi uusille taajuuksille muiden ihmisten joukossa.

Harrasta mieltä ylentäviä asioita. Jotain sellaista joka ei revi ja riko tai vaadi ja vahingoita, vaan tuottaa mielihyvää, sopusointua ja kauniita ajatuksia. Anna mielesi lähteä samalle taajuudelle ja resonoida kauniiden asioiden kanssa. Saatat huomata, että luovuutesi herää uudelle tasolle. Monesti erilaiset taiteet ruokkivat luovuutta kauniilla tavalla.

Mites se koirankoulutus? Voiko koulutuskentällä olla luova? Ilman luovaa ja vapaata mieltä ei koiran koulutus onnistu, koska vaativuus itseä ja koiraa kohtaan heijastuu kouluttajan kropasta suoraan koiraan ja homma ei toimi. Tämän ajatuksen olen varastanut muualta ja olen samaa mieltä: Sanasta luovuus voi muodostaa kaksi sanaa ja ne ovat luovu ja uus. Uutta luovaa koronakevättä!