Viisi hyvää keinoa palautumiseen työpäivän aikana

Ihmisen mieli ja keho on suunniteltu toimivaksi niin, että päivän rasitukset nollautuvat illalla levon ja yöllä unen aikana pois. Keho palautuu ja mieli rauhoittuu ja seuraava päivä aloitetaan ikäänkuin tehdasasetuksilla rentona ja levänneenä! Jos ei aivan kaikki päivät ala tähän malliin, kannattaa kokeilla viisi hyvää keinoa palautumiseen työpäivän aikana.

1. Hidastelu

Jos huomaat kierrosten ja vauhdin kiihtyvän töissä tai kotona, ala toimimaan ja työskentelemään tietoisen hitaasti. Kirjoita tietokoneella erityisen hitaasti, juo kahvia hetki kuin hidastetussa filmissä tai kävele työpaikan käytävällä hidastellen. Keho vaikuttaa mieleen ja mieli kehoon. Kun keho rauhoittuu, mielikin rauhoittuu. Kokeile ja ylläty miten helppo ja nopeasti vaikuttava keino tämä on!

2. Suljettu ovi

Seuraavatko työasiat sinua joskus kotiin asti? Kuvittele käyttöösi iso ja painava ovi. Sellainen, jonka kiinni pistämiseen joutuu tosissaan käyttämään voimia. Työpaikalta lähtiessäsi laita silmät kymmeneksi sekunniksi kiinni ja kuvittele kuinka tämä ovi sulkeutuu ja kaikki työasiat jäävät oven taakse. Voit vielä varmuudeksi lukita oven tai kääntää sen
eteen salvan. Sinne jäävät, usko pois!

3. Pois stressikehältä

Pyöriikö päässäsi monta ajatusta ajatusta yhtä aikaa? Nimeä ajatuksia ikäänkuin ulkopuolisena. ”Mielessäni on ajatus, että minulla on paljon töitä” ”Mielessäni on ajatus, että en ehkä pysy aikataulussa”. Tämän jälkeen siirrä huomiosi asitikokemuksiin: kuuntele taustaääniä, huomioi tuntoaistimukset esimerkiksi jalkojesi tai käsiesi alla, tiedosta mitä
värejä ja muotoja näet ympärilläsi ja lopuksi tiedosta miltä kehossasi tuntuu. Saatat huomata, että ajatukset katoavat ja rentoudut!

4. Katso ulos

Etsiydy ikkunan ääreen. Katsele ulos ja nimeä mielessäsi viisi yksityiskohtaa näkymästä. ”Punainen auto, vihreä kuusi, leikkiviä lapsia, tuulessa liikkuvat lehdet, nainen ja mies kävelevät rauhallisesti suojatien yli”. Tämä on mikrotauko, joka antaa sinulle luvan levähtää hetkisen.

5. Venytä korvia

Tartu molemmista korvanlehdistä keskeltä kiinni ja venytä korvanlehtiä samanaikaisesti varovasti ulospäin. Samalla voit kääntää leukaa muutaman kerran ylös ja alas. Tämä auttaa sinua keskittymään paremmin.

Äärettömän luennoilla, koulutuksissa ja työnohjauksissa opit lisää itsesi hoitamisen keinoja. Tervetuloa!