Miten työyhteisö pidetään koossa etätyöaikana?

Tällä hetkellä elämme maailmassa, jossa ennakoitavuus on kadonnut. Se, mikä on tänään totta ja mahdollista, voi olla huomenna mahdotonta. Vallitseva tilanne on sekoittanut työelämän monella tasolla. Uskon, että moni on miettinyt, että miten työyhteisö pidetään koossa etätyöaikana? Lähestyn kysymystä kolmesta näkökulmasta, jotka yhdessä muodostavat hyvinvoivan työyhteisön: yksilö, tiimi ja koko työyhteisö.

YKSILÖ

FOCUS. Ensimmäiseksi kannattaa suunnata ajatukset pidemmälle tulevaisuuteen. Emme voi tietää kauanko tilanne jatkuu tällaisena. Kuinka kauan jaksan, jos jatkan etätyöskentelyäni sillä teholla ja intensiteetillä kuin nyt teen. Jos kuljet mielikuvissasi aikajanalla vuoden päähän, mitä haluaisit sanoa sieltä itsellesi tähän hetkeen? Sanoisitko, että paina tehokkaasti, itseltä vaatien ja erittäin hyvin töistä suoriutuen eteenpäin. Vai kehottaisitko itseäsi rauhoittumaan, karsimaan ja keskittymään olennaiseen. Haluaisitko vielä muistuttaa itseäsi, että tämäkään tilanne ei kestä loputtomiin.

RAJAAMINEN. Seuraavaksi kannattaa miettiä rajojaan. Tarkista, että ne eivät ole venyneet liiaksi etätyöskentelyn aikana. Huomaa, kuinka paljon teet töitä! Mittaa aika tarkasti yhden etätyöpäivän aikana. Muistathan pitää taukoja? Työpäivän kotona ei tarvitse olla yhtään pidempi kuin se olisi työpaikalla! Jos mahdollista, rajaa myös työskentelypaikkasi pois näkyvistä, kun lopetat työt. Poissa silmistä on poissa mielestä! Älä palaa töihisi enää uudelleen esimerkiksi illalla lukemalla sähköposteja. Sinä ja aivosi tarvitsette kunnollisen ajan palautumiselle ja se ei onnistu jos ”olet kokoajan töissä”.

RESILIENSSI. Kuormittavista tilanteista palautuu paremmin, jos resilienssi on hyvä. Sitä vahvistetaan pääsääntöisesti vapaa-ajalla. Kiinnitä nyt erityistä huomiota tähän osa-alueeseen. Kuntoile sopivasti, pidä aivoja virkeänä, huolehdi sosiaalisista suhteista ja ole yhteydessä johonkin sinulle tärkeään suurempaan henkiseen asiaan. Hae rauhaa, turvallisuutta, palautumista ja unen ja torkkumisen tilaa!

VAATIVUUS JA SUORITTAMINEN. Käykö sinulle niin, että alat yli- tai alisuorittaa etätöissä? Rohkaisen sinua antamaan itsellesi kouluarvosanan tämänhetkisestä etätyöskentelystäsi. Seiskan taso riittää! Muistathan, että ihminen ei ole kone ja kukaan ei jaksa loputtomiin työskennellä kiitettävillä arvosanoilla. Jos taas koet alisuoriutuvasi, mieti millaisia voimavaroja tarvitset lisää, että jaksat ponnistella hieman enemmän. Jos et jaksa ponnistella yhtään enempää, armahda itsesi. Sellaista elämä joskus on!

TIIMI JA TYÖYHTEISÖ

Yhdessä olemme enemmän, vaikka fyysistä etäisyyttä etätyöaikana onkin. Tiimi ja työyhteisö ovat keskeisiä tukipilareita pitämään etätyöskentelijät kiinni kolmessa keskeisessä asiassa: perustehtävä, työn rakenteet ja vuorovaikutus. Tämä onnistuu vahvistamalla vuorovaikutusta ja keskustelemalla asioista tiimiläisten ja työyhteisön kesken.

• Kuuluuko tämä tehtävä meidän perustehtävään, vai olemmeko horjahtaneet tekemään jotakin ei niin olennaista asiaa?
  • Kenen työtehtäviin asia kuuluu?
  • Onko meillä sovittuna jonkinlaiset rakenteet ja käytänteet etätyöajalle (palaverit, vastuut, yhteys esimieheen, palaute, hyvinvointi ja yhdessäolo)?
  • Miten olemme vuorovaikutuksessa keskenämme?
  • Onko vuorovaikutus myös myönteistä vai pelkkää ongelmien ja ahdistuksen purkamista?

Esimiesten rooli on keskeinen etätyöaikana. Heidän on oltava tuntosarvet herkkinä aistimaan työyhteisön tilaa ja se tapahtuu riittävän ja monipuolisen (etä)kohtaamisen kautta yksilö- ja työyhteisötasolla. Uhka, kiire, epätoivo, kuormitus, paineet, kyynisyys ja välinpitämättömyys ovat merkkejä työyhteisön taistele tai pakene -tilasta. Hallinnan tunne, tekemisen meininki, into, oppiminen, pohdinta, vapaus ja edistyminen taas kertovat työyhteisön olevan etätyöaikanakin flow-tilassa eli virtaustilassa.

Hyvinvoivassa työyhteisössä voidaan hyvin kaikilla tasoilla myös etätyöaikana.

Tutustu Äärettömän monipuoliseen koulutustarjontaan. Tehdään yhdessä teidän työyhteisöstä hyvinvoiva etätyöaikanakin!