Tiedätkö mitä alaistaidot ovat?

Työhyvinvointi on siitä mielenkiintoinen juttu, että sitä ei voi ulkoistaa muiden käsiin. Niin houkuttelevaa kuin olisikin syyttää suuressa määrin esimiestä tai työkavereita huonosta työfiiliksestä tai jaksamattomuudestaan, on ensin  pysähdyttävä miettimään omaa toimintaansa ja sen seurauksia. Rohkenen kysyä, että tiedätkö mitä alaistaidot ovat?

1. VUOROVAIKUTUSTYYLI

Ensin kannattaa tarkistaa millaisten ”silmälasien” läpi työyhteisöään tarkastelee. Tapamme olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa luo meille työroolin ja vaikuttaa paljon siihen, kuinka lähestymme asioita. Onko joku näistä sinun tapasi olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa?: Epävarma, alistuva, agressiivinen, hallitseva ja dominoiva, kiukutteleva ja uhmaava, ystävällinen, joustava tai vakuuttava ja ohjaava. Muistathan, että olet vastuussa omasta viestintätavastasi! Se lisääntyy, mihin huomiosi kiinnittyy!

2. TUNTEET

Mitä sinulle tapahtuu, kun tunnet jotain haastavaa tunnetta? Näkyykö ja kuuluuko tunteesi kaikille, lamaannutko ja vetäydytkö yksinäisyyteen, elätkö tunteen kanssa ja jatkat töitäsi, etsiydytkö lähimmän työkaverisi läheisyyteen ja purat tunteesi hänelle vai menetkö kahvihuoneeseen ja hukutat tunteesi ”kahviin ja pullaan”? Tunnetaitoja voi oppia ja niiden kanssa kannattaa oppia elämään sovussa (pahin terä tunteesta helpottuu jo 15 minuutissa). Me kaikki tunnemme ja tunteet tuntuvat myös kehossa. Alaistaitoihin kuuluu kannatella itseään hankalienkin tunteiden kohdalla.

3. REFLEKTOIVA TYÖOTE

Voisitko ajatella työskenteleväsi itseä tutkiskelevalla, reflektoivalla, työotteella? Olisiko mahdollista ajoittain pysähtyä miettimään ja arvioimaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa? Tällainen työote on erittäin tervetullut erityisesti silloin, jos huomaat olevasi toistuvasti samankaltaisessa, ja ei ehkä niin mukavassa, tilanteessa työelämässä. Tai jos saat palautetta samasta asiasta useammalta henkilöltä. Voisiko siinä kuinka työskentelet ja olet vuorovaikutuksessa muiden kanssa olla jotain sellaista, joka kannattaisi tehdä jatkossa toisin?

4. RAKENTAJA VAI REPIJÄ?

Miten sinulle käy, kun työyhteisönne kohta vastoinkäymisiä? Rakentaja miettii ratkaisuja ja vaihtoehtoja ja puhuu asioista niiden kanssa keitä ne koskevat. Hän lähestyy asioita tiiminsä ja esihenkilönsä kanssa arvostavalla vuoropuhelulla, on valmis tarkastelemaan myös omaa toimintaansa ja sitoutuu ratkaisukeskeisesti etsimään vaihtoehtoisia toimintamalleja tulevaisuutta ajatellen. Repijä ennakoi asioita kielteisesti, ylitulkitsee muiden puhetta ja tapahtumia, salailee ja syyttää muita ja etsiytyy työyhteisön klikkeihin puimaan asioita muiden ”samanhenkisten” kanssa.

5. OMA HYVINVOINTI

Muistathan arvostaa itseäsi ja omaa hyvinvointiasi? Olemme ihmisiä emmekä koneita! On tervettä itsekkyyttä alati seurata omaa jaksamistaan ja työmääräänsä ja tehdä korjausliikkeitä heti, jos huomaa että hyvinvointi horjuu. Emme voi täysin erottaa henkilökohtaista minää työminästä. Monesti auttaa, kun armahtaa itsensä vaativuudesta ja kaikkivoipaisuuden harhasta työelämässä jos henkilökohtaisella puolella on nyt juuri rankkaa. Sama pätee myös toisinpäin. Omaa hyvinvointia rakennetaan liikunnalla, nukkumisella, hyvällä ravinnolla ja virkistävillä ihmissuhteilla. Yksinkertaista, mutta ajoittain niin vaikeaa! Hyvinvoiva työyhteisö rakentuu hyvinvoivista työntekijöistä!

Jos tunnet riittämättömyyttä alaistaidoissasi tai koet olevasi uupumassa työelämässä, ota yhteyttä! Äärettömän työnohjauksista ja coachauksista on sinulle varmasti apua!